10 tipp a tökéletes űrlap megtervezéséhez

Jóformán minden weboldalon találunk űrlapokat (angolul form), hiszen ez az egyik legpraktikusabb eszköz arra, hogy látogatóid fel tudják venni cégeddel a kapcsolatot, hírlevélre tudjanak feliratkozni vagy éppen terméket, szolgáltatást tudjanak megrendelni.
Mivel az űrlap egy sikeres vevő meggyőzés utolsó lépéseként magát a konverziót valósítja meg, ezért kulcsfontosságú, hogy megfelelően nézzen ki és hibátlanul működjön. Ennek ellenére nagyon sok weboldalon azt látom, hogy nem fordítanak megfelelő figyelmet a kialakítására.

Cikkemben megpróbálom összeszedni azokat a tanácsokat, amelyeket betartva hibátlanul működő, magas konverziót megvalósító űrlapokat fogsz tudni létrehozni.

1. Tedd az űrlap kitöltését vonzóvá

Az egyik legnagyobb kihívás az űrlapokkal kapcsolatban az, hogy rábírjuk a látogatót a kitöltésükre. Van pár ötletem erre vonatkozóan:

  • Motiváld a látogatót valami aprósággal. Ez legyen némi kedvezmény, ajándék, ingyenes esettanulmány vagy bármi apróság ami miatt vonzóbb lesz a kitöltés.
  • Vedd körül bizalomépítő elemekkel az űrlapot: közösségi jelenlét, ügyfél visszajelzések, referenciák. Bármi ami pozitív, bizalom növelő értékkel bír a látogató szemében.
  • Biztosítsd a látogatót afelől, hogy az általa megadott adatok biztonságban lesznek: legyen adatvédelmi nyilatkozatod valamint a biztonságos technológiákat igazoló logóid, pl. SSL tanúsítvány.

web űrlap

2. Űrlapod legyen a lehető legegyszerűbb és legrövidebb

Ügyfeleinknek nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy csak a legfontosabb információkat kérjék be, a többit ráér akkor is megkérdezni, mikor a látogató már felvette cégeddel a kapcsolatot. A túl sok felesleges vagy opcionálisan kitöltendő mező elijeszti a látogatót és bele sem kezd az űrlap kitöltésébe, tehát úgy fogod elveszíteni, hogy semmit sem tudtál meg róla. Éppen ezért kérdezd meg a nevét és valamelyik elérhetőségét, mert akkor már minden információd megvan a párbeszéd folytatásához.

3. Tedd űrlapod könnyen olvashatóvá

A könnyű olvashatóságnak nem csak esztétikai céljai vannak. Egy bonyolult, áttekinthetetlen űrlap kitöltése nem lesz szimpatikus a látogatóknak és inkább tovább állnak. Éppen ezért …

  • az űrlapon alkalmazott szövegek legyenek kellően nagy méretűek, kontrasztosak és könnyen olvashatók
  • legyenek az egyes űrlap elemek azonos méretűek, azonos távolságra egymástól, azonos igazítással konzekvensen
  • teszteld az űrlap megjelenését mobilon is, mert az egyik vezető oldal elhagyási ok a túl kicsi betűméret
  • nézz meg néhány forgalmasabb oldalt ötletek után kutatva. Soha nem kellemetlen a legnagyobbaktól ötleteket lesni
  • űrlap készítésre már vannak egyedi szoftverek illetve olyan ingyenes/fizetős források, ahonnan szintén sokat tanulhatsz

4. Opcionális vagy kötelezően kitöltendő mezők?

Ideális esetben minden űrlapon lévő mezőt kötelező lenne kitölteni, hiszen az előbb írtam, hogy csak olyan adatokat kérj be, amelyek a kapcsolatfelvételhez feltétlenül kellenek. Ennek ellenére fontos jelölni, hogy melyek a kötelezően kitöltendő mezők. Ezt általában a mező mellett egy csillaggal, az űrlap alatt pedig a csillag mellett elhelyezett „Kötelezően kitöltendő” szöveggel szokták megtenni.

5. Csökkentsd a gépelést igénylő mezők számát

Helyettük alkalmazz jelölőnégyzetet, rádió gombot, legördülő listát. Ezekkel a mező típusokkal nemcsak a gépelési igényt csökkented, hanem a lehetséges hibák számát is, különösen mobilon.

6. Alkalmazz egyhasábos szerkezetet

A statisztikák szerint az egy hasábba rendezett vagyis egymás alatt elhelyezett űrlap mezők esetén a kitöltési kedv nagyobb, mint amikor a mezőket több hasábba rakod. A magyarázat egyszerű: a látogató felülről indul el és mindig csak folyamatosan lefelé kell haladnia a kitöltésben, míg végül eljut a form végére. Ez egyszerűvé és gyorssá teszi a kitöltési folyamatot.
web űrlap
Egyetlen kivétel van csak, az extra rövid, jellemzően hírlevél feliratkozó űrlapok esetében, mikor a horizontális elrendezés is megengedett.

7. Mező méret

Ügyelj arra, hogy a kitöltendő mezők mérete tükrözze azt az adatot, amelyet bekérsz. Erre vonatkozóan szintén van egy nemzetközi kutatás, amely arra a következtetésre jutott, hogy ha a mező mérete számottevően eltér a kitöltendő adat hosszúságától, az elbizonytalanítja a látogatót és elhagyja az oldalt. Eltérő hosszúság alatt nem csak azt értem, mikor túl hosszú a mező, probléma lehet az is, ha túl rövid.

8. Maszkolás

Bizonyos szigorú formátmú adatok bekérése esetén felléphet az a gond, hogy bár a látogató jónak tűnő adatot ad meg, a formátuma miatt mégsem tudjuk elfogadni. Ilyenkor a látogató még egyszer próbálkozik, aztán csalódottan/mérgesen elhagyja az oldalt. Ilyen maszkolásos ellenőrzés tipikusan telefonszámok vagy például hitelkártya adatok bekérésénél szokott lenni. Ha fejlesztő például (+36) 12 345 6789 formátumú telefonszámok elfogadására programozza az űrlapot, de ha a valóságban ettől eltérő formátumok is helyesek lennének, akkor ez a látogatóknak problémát fog okozni. Éppen ezért a túl szigorú formátum ellenőrzést nagyon körültekintően szabad csak alkalmazni.

9. Hagyd el a „Törlés” gombot

Korábban bevett szokás volt a „Küldés” gomb mellett egy „Törlés” gombot is elhelyezni, amely a kitöltött űrlap adatokat törli és állítja vissza alapállásba. De ez az eszköz mégsem vált be, ezért te se alkalmazd. A gond az volt vele, hogy effektíve nagyon kevesen használták törlésre, viszont mivel a „Küldés” gomb mellett volt, sokan véletlenszerűen erre kattintottak és így törölve lett minden információ, amelyet korábban kitöltöttek. Mondanom sem kell mekkora bosszankodás ez a látogató számára.

10. A „Küldés” gomb legyen kiemelt

Miután a látogató kitöltötte az űrlapot, már csak egy nyomógom kattintásra van attól, hogy ezek az információk eljussanak hozzád. Éppen ezért a „Küldés” gomb megjelenése, szövege, elhelyezkedése kulcsfontosságú a siker szempontjából.

  • a „Küldés” gomb szöveg helyett válassz valami eredetit, pl. „Kérem a tanulmányt!”. Látványosan javítja a konverziót.
  • A nyomógomb színe térjen el az arculati színektől, mégcsak véletlenül se tévesszék össze más elemmel.
  • A nyomógomb legyen nagy, kontrasztos, emelkedjen ki a környezetéből.

web űrlap

Összefoglalás

Egy kicsit más megvilágításból azt mondhatom, hogy az egész weboldalad az űrlapok kitöltését készíti elő. Van egy profi honlapod, látványos, értékes információkkal, szövegekkel töltöd fel, népszerűsíted a Facebook-on, hirdetsz az Adwords-ben, blog cikkeket írsz mindezt azért, hogy a látogató végül kitöltsön egy űrlapot és feliratkozód, ajánlatkérőd, vásárlód … stb. legyen.

Ha elrontod az űrlapot, akkor az összes munkád kárba vész. Éppen ezért olvasd át a cikkem még egyszer, menj végig újra az űrlapjaidon és javítsd azokat a hiányosságokat, amelyek akár egy szemernyit is rontanak a konverzión.